Namibië! (en weer studie...) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu Namibië! (en weer studie...) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu

Namibië! (en weer studie...)

Blijf op de hoogte en volg Vera

17 September 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal!

Eindelijk weer eens een blog van mij. Natuurlijk ga ik Namibië uitgebreid bespreken, maar ik zal jullie ook even bijpraten over de rest van mijn leven hier in Stellenbosch.

Mijn laatste blog ging over Robbeneiland en mijn toetsen. De toetsen van een paar weken geleden zijn gelukkig allemaal voldoende! In de tussentijd zijn er wat feestjes geweest, is mijn moeder jarig geweest, heeft Guido een ticket geboekt om in november langs te komen(!), ben ik er nog steeds niet achter of ik een visum kan krijgen voor de laatste paar weken in januari, en heb ik nog wat ge-onderwaterhockeyd.

En toen... ging ik op reis! Vrijdag middag zijn we met een flinke groep studenten, een kok, gids en chauffeur in een overland truck gepropt en gingen we op weg. Onze route zal ik als een foto toevoegen. We zijn alleen in Zuid-Namibië geweest omdat dat al best ver rijden is. Maar we hebben genoeg mooie dingen gezien!

Ik zal proberen de rest een beetje chronologisch te vertellen:
Onze eerste overnachting was in Vanrhynsdorp in Zuid-Afrika. We sliepen in tentjes met twee personen op 'matjes' die natuurlijk veel te dun waren voor mij :P. Daarna zijn we doorgereden naar Augrabies Falls, waar we twee nachten geslapen hebben. Augrabies is een heel mooi natuurpark met grote watervallen. Er stond niet zo heel veel water in toen wij er waren, maar het was toch mooi. Als het hard heeft geregend moet het daar machtig zijn! Hier heb ik met een deel van de groep geraft op de Oranje rivier. ’s Avonds nam de gids ons mee naar een super mooie canyon voor de zonsondergang. Op de heenweg daarnaartoe hadden we nog een pitstop op Moon Rock, een enorme ronde rots midden in het natuurgebied. In dit gebied worden ook wat wilde dieren gehouden en toen we bovenop stonden zagen we drie giraffes lopen aan de ene kant, en ruziënde bavianen aan de andere kant! Die bavianen kom je trouwens overal tegen op campings, waar ze natuurlijk alle trucjes hebben geleerd om vuilnisbakken en zelfs auto’s en huizen te openen. Omdat deze camping in een natuurgebied zat waren er ook vervet monkeys en mangoesten te zien. En dan zijn er ook nog de schattige ‘dassies’ natuurlijk, die echt óveral te vinden zijn waar rotsen zijn.

De volgende dag stond de wekker weer om 5:30 om een beetje op tijd in Namibië aan te komen. We kochten lunch in een dorpje dat we het wilde westen leek. Er lijkt in Zuid-Namibië een groot verschil te zijn tussen toeristen plekken en lokale dorpjes. In de dorpjes is echt helemaal niets en als er al restaurantjes zijn hebben ze vaak niet wat er op de kaart staat. In de toeristen gebieden heb je dan weer voornamelijk dure restaurantjes en hotels met Duitse eigenaren en Duits eten. Vlak bij de camping was de Giants Playground en de camping zelf het Quiver Tree Forest, met allemaal vreemde bomen. Ook hier was weer een prachtige zonsondergang.

Naarmate we verder rijden wordt het landschap steeds droger. De natuur bestaat hier uit dorre grassen en struikjes en je ziet af en toe wat vogels. Grotere zoogdieren zijn er alleen nog als er ergens water in de buurt is. De temperatuur neemt ook flink toe! Ik ben blij dat ik niet in de zomer naar Namibië ben gegaan maar nu al, want ik weet niet of ik het nog heter aankan :P. De temperaturen ’s nachts zijn trouwens soms heel laag en andere dagen is het best warm. ’s Middags zijn we naar een bron geweest waar ik mijn eerste bloedzuiger heb gehad (maar ik leef nog!). Voor zonsondergang zijn we met een ranger naar een berg gereden. We keken uit op een vlakte en het was echt heel mooi! Onderweg zag ik mijn eerste bergzebra! Op deze camping was water een beetje een probleem omdat een wilde bruine hyena het leuk vond om alle waterpijpen elke dag stuk te bijten.

Daarna volgde een drukke dag . We begonnen (vóór het ontbijt!) met het beklimmen van Duin 45 in Sossusvlei, de échte woestijn met prachtige rode zandduinen. Hier lopen veel woestijndieren zoals gemsbokken, sprinkbokken en struisvogels. De zandduinen waren een hoogtepunt van onze reis, heel mooi en indrukwekkend! De ‘wc’ was het enige dat een beetje tegenviel… ;) Toen wij op de duin waren had onze kok uit Zimbabwe een heerlijk uitgebreid ontbijt gemaakt. We zijn heerlijk verwend door hem, en alle gerechten die hij maakte waren beter dan degenen die we in restaurants kregen. En wat kan je dan beter op het heetst van de dag doen dan richting Death Valley lopen?! Gelukkig zijn we (net) niet gestorven en allemaal terug gekomen. Onze knettergekke gids heeft me nog overgehaald om een paar push ups te doen in de woestijn, dus dat kan ik ook weer van mijn lijstje afschrappen. Van Sossusvlei zijn we naar Sesriem gegaan. Hier liepen we onder toezicht van wat bavianen naar het laatste beetje water wat nog in de Canyon stond. De camping waar we sliepen was heel mooi maar wel heel toeristisch. Ik had me ontzettend verheugd op de ‘cat walk’, maar die viel helaas tegen. Ik dacht dat we een soort safari te voet zouden doen en als echte rangers op zoek gingen naar wilde luipaarden en caracals. Het bleek dat de camping gewoon een paar katten in een hok had gestopt waar de toeristen dan bij mochten komen. De cheetahs die ze hadden waren met de hand opgevoed en daar konden we dus bij in het hok. Als je naar je toe komen mag je ze aaien. Ik ben geen voorstander van dit soort plekken, maar als een cheetah ineens op me af komt lopen en mijn arm begint te likken kan ik dat natuurlijk toch niet afslaan. Nog iets van mijn lijstje af dus!

De volgende dag was weer een reisdag. ’s Avonds komen we aan bij Cañon Roadhouse, een leuke camping in de ‘middle of nothing’ zoals onze gids graag zei. Ze hebben het leuk aangekleed met allemaal oude auto’s. Voor zonsondergang zijn we naar de machtige Fish River Canyon gereden, één van de grootste ter wereld. Na weer een ‘fantastische’ nacht hebben we de zonsopgang bekeken op een klein bergje. Iemand zag daar een bergzebra lopen, en toen ik daarachter aan liep zag ik een kleine kudde heel dichtbij! Dus mijn dag was weer goed . We hoefden maar een klein stukje te rijden naar onze volgende bestemming: Ai Ais Hot Water Springs. De heet water bron wordt gebruikt om de zwembaden en de spa te vullen. We hebben hier een heel relaxte dag gehad en nog een kleine wandeling gemaakt in de canyon.

Ai Ais ligt heel dicht bij de grens van Zuid-Afrika. Het is de goede tijd van het jaar om in Namakwaland naar de enorme velden bloeiende struiken en bloemen te kijken, maar helaas waren ze toen wij er kwamen allemaal al uitgebloeid. We verbleven op een ‘camping’ in Kramieskroon. In dit schattige dorpje wonen veel gepensioneerde mensen. De meeste mensen zijn Nederlands gereformeerd. De kerkgemeenschap heeft heerlijk voor ons gekookt en het was ontzettend schattig wat al die oude dametjes allemaal hadden gedaan! Ze waren zo trots op hun stadje. Bij ons laatste kampvuur die avond wilde de gids dat we onze ervaringen over de reis deelden. Het was leuk om iedereens hoogtepunten te horen, en helemaal leuk toen de kok en chauffeur voor ons gingen zingen. Daarna deelde de gids zijn verhaal over waarom deze trip zo speciaal voor hem was. Hij heeft een heel moeilijk jaar gehad en deze reis was voor hem heel belangrijk voor de verwerking. Het was heel mooi dat hij dit met ons deelde.

Toen was het toch echt tijd om weer naar huis te rijden. Het was een ontzettend gave trip, maar wel ontzettend vermoeiend! Ik vond het fijn om weer groen gras te zien in de Western Cape, en ik was ook heel blij met mijn eigen bed!

Zo, dat was mijn veel te uitgebreide verhaal over Namibië. Ik probeer weer wat foto’s op facebook en Google Drive te uploaden, maar reken er nog niet te snel op! Het internet is de laatste tijd heel langzaam en ik ben ook veel aan het studeren.

En verder... Aankomende weken zijn er weer allemaal toetsen en opdrachten dus ik zal veel met school bezig zijn. Maar gelukkig zijn er ook veel leuke dingen te doen tussendoor! Het gaat eigenlijk ontzettend snel allemaal. Over 7,5 week heb ik als het goed is mijn laatste toets al gemaakt. Op dit moment voelt dat eigenlijk wel prima. Ik heb het ontzettend naar mijn zin hier en ik zou er niet weg willen, maar ik vind het ook heel jammer dat ik in Nederland allemaal activiteiten mis loop en ik zou het leuk vinden om iedereen weer te zien. Dus ik vind het niet erg dat ik over een tijd weer terug naar Nederland ga.

  • 18 September 2014 - 08:30

    Alexandra:

    Hoi Veer, wat een heerlijk verhaal. En wat fijn dat jij je foto's "in the cloud" zet en ik af en toe bij je ouders ga buurten..... Wauw, wauw, wauw!!

  • 18 September 2014 - 09:00

    Freek:

    Hee Vera!

    Leuk om te lezen wat je meemaakt en helemaal geweldig om te lezen dat je bij sossusvlei en sesriem bent geweest, mooi he!? Zou er graag nog een keer naar terug willen.. Die uitgestrekte dorre vlaktes met een paar grassen, zo herkenbaar! Geniet er lekker van en succes in Stellenbosch..

    Groetjes,
    Freek(en Martha en vast nog wel meer van de Enny!)

  • 18 September 2014 - 10:24

    Ineke:

    Hey Vera,

    Klinkt allemaal super daar! Geniet ervan!

    X Ineke

  • 20 September 2014 - 15:37

    Oma:

    Nou Vera, dat is weer een heel verhaal zeg. Wat zal je genoten hebben.
    Hier beginnen de eerste bladeren van de bomen te vallen.
    Het zal hier wel wat kouder worden dan bij jou maar daar kom je wel achter als je terug komt.
    Trouwens, gaaf zeg dat Guido komt.
    xxxx oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Van juli tot en met januari studeren en reizen in Zuid Afrika!

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 8636

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 19 Januari 2015

Stellenbosch!

Landen bezocht: