Vooral leuke dingen! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu Vooral leuke dingen! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu

Vooral leuke dingen!

Blijf op de hoogte en volg Vera

26 September 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Jeetje, het is niet veel meer dan een week geleden, maar toch al weer heel wat mee gemaakt! Alvast sorry voor de lap tekst.

Afgelopen weekend nam onze huisbaas ons mee naar de boerderij van zijn ouders in het gebied 'De Karoo', een semi-woestijn. Ik was een beetje aan het twijfelen of ik wel moest gaan omdat ik een opdracht moest afmaken, maar ben zo blij dat ik gegaan ben! (Vooral ook omdat de opdracht weer verzet is...) We begonnen met een stop in de 'Spice Route' vlak bij Stellenbosch. Hier zijn allemaal boerderijen die allemaal wat anders aanbieden: chocola-proeven, wijn-proeven, biltong proeven, bier-proeven, en zelfs pizza-proeven als ik het goed begrepen heb! Ik weet wel waar ik Guido mee naartoe ga nemen ;). Wij hebben een chocola-proeverij gedaan en daarna een bier-proeverij (omdat de wijn-proeverij al vol was). Goed, daar zit je dan om 10 uur 's ochtends aan de pure chocolade, terwijl je eigenlijk niet van pure chocolade houdt! Maar ik kon wel het verschil proeven tussen de biertjes! Via allemaal mooie routes kwamen we in het dorre en verlaten land van de Karoo. Bij de boerderij liepen we eerst naar de schapen. Overdag lopen deze los over de omheinde boerderij, maar het land is zo groot dat je de hekken niet eens kan zien. Er lopen blijkbaar ook wat gemsbokken en ezeltjes rond. Alle gebouwen zien er super schattig uit! Er zijn wat stallen omgebouwd naar slaapkamers, keuken en zelfs een toiletgebouw. Nadat ik wat aan mijn opdracht heb gedaan hebben we heerlijk gebraaid. Ondertussen was het natuurlijk donker geworden. Ik geloof niet dat ik ooit zo'n mooie sterrenhemel heb gezien, wauw!! Op de boerderij was geen elektriciteit, en zo in de middle of nowhere kan je alle sterren zien, echt heel bijzonder!

Verder hebben we nog rotsschilderingen van de Hottentotten bekeken, die waarschijnlijk ongeveer 200 jaar oud zijn. Deze werden gemaakt met verschillende kleurstoffen en vaak ook bloed. We kwamen ook een dode Cape cobra (yellow snake) tegen. Waarschijnlijk heeft een herder hem doodgeslagen met een steen, zonde. Maar misschien wel fijn voor ons op dat moment, want ze zijn ontzettend giftig. Op de terugweg zagen we in de auto nog een levende, die zelfs even zijn 'hoed' uitzette. De jongens hebben nog mogen spelen met een geweer (blikjes schieten). Ik had het na één keer falen wel gezien. Ook wel interessant waren de graven op de boerderij en op de terugweg. Heel veel mensen zijn gestorven in 1918 door een influenza-epidemie. Ze stierven zo snel dat veel graven niet eens fatsoenlijk met grafsteen gemaakt konden worden.

Woensdag was National Heritage day, een feestdag en vrije dag, die beter bekend staat als 'Braaidag'. Ik heb het niet heel uitgebreid gevierd, maar wel een fantastische dag gehad! We zijn naar Hermanus gereden, waar we ontzettend veel walvissen hebben gezien. Jullie hebben de foto's misschien al gezien. Het was zo gaaf toen ze gingen springen! Zeker vlak voor de kust. We hebben zo'n geluk gehad! Als extraatje liet een zeeleeuw zich ook nog zien. We hebben gepicknickt op een klein verlaten strandje en hebben de dag afgemaakt met een bezoekje aan de pinguïns in Betty's Bay, waar ik al eerder geweest was. Bij thuiskomst nog even geleerd en nog bij een braai langs geweest. Geslaagd dagje!

Jeetje, dat was nog niet eens alles voor de week. Gisteren hadden we een bezoek aan een sex-workers organisatie (SWEAT) in Kaapstad, georganiseerd door de HIV/aids klas die ik volg. Dat was heel indrukwekkend. Deze organisatie probeert een veilige omgeving te organiseren voor de sex-workers, waar ze over hun ervaringen en problemen kunnen praten. Prostitutie is illegaal in Zuid-Afrika, en dat leidt tot extra problemen. Vaak krijgen ze niet de kans om voor hun rechten op te komen, en zelfs politie maakt misbruik van ze. Hun werk is al zwaar door bijvoorbeeld onveilige werkomstandigheden, gedwongen worden tot handelingen, schaamte en kans op ziektes waaronder HIV. SWEAT probeert prostitutie in ieder geval niet-strafbaar te maken, wat hopelijk wat problemen zal verminderen. Ook dit was weer indrukwekkend.

Terug in Stellenbosch was ik eigenlijk te laat voor mijn toets, maar dat was gelukkig geen probleem. De toetsen van gisteren en vandaag gingen volgens mij wel prima. Ik ben benieuwd naar mijn cijfers.

Nou, dit was het weer hoor ;). Geniet van jullie weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Van juli tot en met januari studeren en reizen in Zuid Afrika!

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 8644

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 19 Januari 2015

Stellenbosch!

Landen bezocht: