Het is weer voorbij... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu Het is weer voorbij... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu

Het is weer voorbij...

Blijf op de hoogte en volg Vera

21 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Pfoe, ik ben al weer drie weken in Nederland en ik had mijn blog niet eens afgesloten. Daar is het nu dus tijd voor! Laat ik maar weer verdergaan waar ik gebleven was.

Na de reis met Guido heb ik het grote onderwaterhockey toernooi Interclubs gespeeld. Ik speelde met Maties dames (uit Stellenbosch). Maar eigenlijk waren er niet veel dames in dat team die ook echt met Maties mee getraind hadden dat jaar, veel speelden normaal met een ander team. Dat maakte het toernooi niet minder leuk. Het was een leuk gemixt team van verschillende niveau's. Uiteindelijk waren Kaapstad en Gauteng te sterk voor ons en hebben we een mooie derde plek behaald!

Na Interclubs ben ik naar Durban gevlogen (8 december). Vanaf daar ben ik met de auto verder gereisd met drie vrienden. We hadden de reis al wel bedacht maar nog niets geboekt en dat zorgde af en toe wel voor wat gekibbel in de auto. Maar gelukkig is alles goed gekomen. Zelfs in het Krugerpark konden we nog slapen, ook al kon dat maar nét. We hebben bijna overal gekampeerd, wat geen probleem zou zijn geweest als één van de tenten niet beetje bij beetje meer uit elkaar viel. Als eerste zijn we naar St Lucia geweest. Hieromheen liggen prachtige natuurparken met groene 'wetlands' en veel dieren zoals waterbokken, zebra's en waterbuffels. Ik vond het prachtig! Heel grappig is dat er hier overal verkeersborden staan die waarschuwen voor nijlpaarden. We hebben hier inderdaad een nijlpaard rustig zien grazen. We zijn doorgereden naar Hluhluwe (zeg 'Sjusjluwie' of zoiets). Op de camping waar we stonden waren 'bushbabies', die 's avonds gevoerd werden. Ook heb ik een schorpioen gevonden in de wc... Hluhluwe is ook een prachtig natuurpark met van alles en nog wat. Het landschap was hier iets veelzijdiger maar ik vond zelf St Lucia nog net wat mooier. In Hluhluwe hebben we nog een race tegen de klok en de verschrikkelijke gaten in de weg gehouden om wat leeuwen te zien die ergens zouden moeten liggen. Helaas ging het ook nog regenen en hebben we de leeuwen niet gezien.

We zijn door gereden naar Sodwana Bay. Dit toeristische kustplaatsje was gezellig en we mochten voor een lagere prijs in een dorm-room met een enorme kakkerlak ;). Het strand stond vol met 'bakkies' (pick-up trucks) maar het was fantastisch om er te snorkelen!!er waren heel veel verschillende mooie soorten vissen, een octopus en zee-egels. Toen zijn we door gereden naar Kosi-Bay. Dit was niet eens een dorp te noemen, alles leek verlaten of niet eens te bestaan. De camping was wel fijn maar een beetje duur. Het route naar het strand was wel weer prachtig! Hier zou een enorm mooi koraalrif zijn maar dat was helaas nog aan het herstellen van een storm een paar jaar terug. Toch was het gaaf om even te snorkelen hier, ik heb een murene en nog meer mooie vissen gezien.

Diezelfde dag zijn we nog naar Swasiland gereden. Dat was ontzettend mooi maar ook best ver en ik was helemaal uitgeteld na de lange dag. De eerste dag in Swasiland hebben we een bergwandeling gemaakt met twee andere jongens. Ik moest op tijd terug zijn om internet te regelen want ik had namelijk een skype-gesprek met een stichting waar ik een beurs had aangevraagd. Deze beurs heb ik gekregen, super fijn! De rest van de middag zijn we naar Hot springs geweest, een warm water zwembad. Dit was heeeel interessant... We hebben een bijzonder stukje Swasi-cultuur meegekregen ;)
We hebben in Swasiland ook een cultural village bezocht en hebben een dans gezien. Hoewel de dans duidelijk voor toeristen uitgevoerd werd, was het wel heel gaaf om te zien. In het Mololotja park wilden we een lange wandeling maken, maar we konden de route natuurlijk niet vinden en we zijn uiteindelijk gewoon naar een uitzichtpunt gewandeld. Het was wel gaaf om tussen de zebra's en de blesbokken te lopen. Onze route ging door naar Nelspruit, in ZA...

In Nelspruit mochten we overnachten bij de ouders van een nieuwe huisgenoot van een van mijn reisgenootjes. Wat een plek!! Dit bleek een ontzettend chique bungalow in een natuurpark te zijn. 's Ochtends huppelden de wilde dieren langs de veranda. Deze aardige mensen hebben ons nog geholpen met het regelen van slaapplekken in het Krugerpark en dat was maar goed ook. Wij hadden namelijk telefonisch gereserveerd en die vrouw aan de telefoon had achteraf geen idee waar ze het over had! We boekten eerst twee nachten in het park, en dit hebben we later nog kunnen verlengen naar vier nachten. De eerste middag in Kruger hadden we al geluk. We hebben veel neushoorns en andere dieren gezien, en zelfs een luipaard! De tweede dag hebben we ook weer veel dieren gezien en sliepen we in een groter kamp, met zelfs een supermarkt en benzinepomp. De derde dag was wel de beste, we hebben heel de big five (luipaard, olifant, leeuw, neushoorn en waterbuffel) gezien op één dag! Ook hebben we een night-drive gedaan, waarbij we een serval (kat), uilen, een jakhals en een olifant hebben gezien. Dag 4 in Kruger was 'normaal' met veel impala's, gnoes en zebra's. Maar we waren al veel te verwend door alle spannendere dieren dat dit bijna niet meer speciaal was. Op dag 5 zijn we alleen bij Phalaborwa het park uit gereden en hebben helaas niets meer gezien. Kruger is ongeveer zo groot als de helft van Nederland, en is heel veelzijdig. In het zuiden was het dichtbegroeid en waren er heel veel dieren. Verder naar het noorden wordt het droger, meer savanne en zie je ook minder dieren. Wij zijn vanaf het zuiden wat meer naar het noorden gereden, dus het is logisch dat we minder dieren te zien kregen. Maar als ik zo terugkijk hebben we ontzettend geluk gehad. Natuurlijk de big five, maar ook alle andere grote dieren zoals zebra's, giraffen, hyena's, roofvogels, gieren, etc. lieten zich zien. Het enige waar ik nog voor terug 'moet' zijn wilde cheetah's en wilde honden.

De reis zat er nu bijna op... Ik mocht me weer vermaken op een weg vol gaten voordat we op de prachtige Panorama route terecht kwamen. Hier zijn allemaal mooie uitzichtpunten en andere toeristische trekpleisters. Bijvoorbeeld de Three Rondavels, Gods Window, Bourkes Luck Potholes en meerdere watervallen. Ik heb me over laten halen om de 'Big Swing' te doen, waarbij je zo'n 60 meter achterover naar beneden valt voordat je opgevangen wordt door een touw en nog even verder slingert naast een mooie waterval. Die avond zijn we naar Johannesburg gereden. Hier kampeerden we op een dakterras. Het Apartheidsmuseum in Johannesburg vond ik heel indrukwekkend. De botanische tuinen waren ook mooi, en we zijn als afsluiter voor deze laatste avond met zijn allen lekker uit eten geweest. Op de laatste dag was bijna alles gesloten, maar Constitution Hill, de oude gevangenis, was ook wel indrukwekkend. Die avond ben ik met de twee meiden in de bus naar Kaapstad gestapt (16 uur rijden). Om de eerste wijnvelden weer te zien voelde al weer als thuis komen. Ik ben zelf verder gegaan naar Stellenbosch om al mijn spullen op te halen.

Met twee andere vriendinnen heb ik met toch wel een beetje verdriet Stellenbosch uitgezwaaid. Dag wijnvelden, dag huisje, dag universiteit, dag zwembad, dag leuke mensen... Gelukkig had ik nog een paar dagen Kaapstad met vrienden! De kerstdagen waren heel gezellig zo! Eerste kerstdag regende het jammer genoeg wel, maar we zijn heerlijk chique uit eten geweest. We zijn natuurlijk nog een keer naar het strand geweest en naar het zwembad. Op 28 december was het tijd om mijn spullen voor de laatste keer in te pakken... Af en toe drong het even tot me door dat alles nu echt voorbij was. Ik vond het jammer dat ik ZA ging verlaten, maar toch ook blij dat ik weer naar Nederland ging.

Ik vloog 's avonds van Kaapstad naar Londen, en van Londen naar Amsterdam. Dat ging allemaal zonder problemen en ik heb zelfs nog wat geslapen. Op Schiphol kon ik mijn ouders en Guido weer een dikke knuffel geven. Het was super leuk om alle vrienden, familie, en teamgenoten in Nederland weer te zien de laatste paar weken. In februari ga ik weer beginnen aan mijn studie hier, dus ik kan nog even genieten van mijn vakantie :)

Ik denk dat dit mijn laatste blog is... Bedankt voor het lezen, en tot snel ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Van juli tot en met januari studeren en reizen in Zuid Afrika!

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 1139
Totaal aantal bezoekers 8647

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 19 Januari 2015

Stellenbosch!

Landen bezocht: