Robben Island en studieeee! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu Robben Island en studieeee! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Vera - WaarBenJij.nu

Robben Island en studieeee!

Blijf op de hoogte en volg Vera

25 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Ja ja, ik ben ook écht aan het studeren hier. En niet zo'n beetje ook. Het blijkt best veel werk te zijn om drie reguliere vakken en een internationaal vak te doen. En dan besluiten ze ook nog eens om alle toetsen en opdrachten in één week te stoppen, deze week dus! Ik heb me al een week lang opgesloten in mijn kamer en dat zal ook nog wel even duren. Vanochtend heb ik mijn eerste toets gehad. Die ging denk ik wel redelijk. Hopelijk gaat de rest ook prima, maar daar heb ik nog geen 100% vertrouwen in... Even doorleren dus. Volgende week zal het ook nog hard werken zijn met opdrachten. Daarnaast zal ik ook nog wat moeten voorbereiden voor de trip naar Namibië van 5 tot 14 september, wat natuurlijk heel vervelend is ;).

Met deze 'toetsweek' had ik geen rekening gehouden toen ik een kaartje naar Robben eiland kocht voor afgelopen zaterdag. Maar ontspanning kan natuurlijk ook geen kwaad tussen het leren door :). Het was nog best een lange reis om in Robben eiland te komen (bus en boot) maar het was heel interessant! Na de mooie boottocht kregen we eerst een rondleiding in een bus over het eiland en daarna in de zwaarst beveiligde gevangenis op het eiland. Jammer genoeg had de vrouw in de bus zo'n zwaar accent in de microfoon dat ik bijna niet begreep wat ze vertelde... De rondleiding in de gevangenis was wel indrukwekkend. Deze kregen we van een ex-politieke gevangene die zelf op het eiland had gezeten. Dat geeft toch een heel ander gevoel dan als je het van iemand anders hoort. Hij vertelde over hoe het er daar aan toe ging: over de slechte levensomstandigheden, de martelingen, het racisme (afhankelijk van hoe donker je was), de vernederingen en de (slaven)arbeid die ze moesten verrichten. Maar hij vertelde ook vol trots over zijn land waar het nu zo veel beter gaat: dat iedereen nu je buurman zou kunnen zijn, dat je nu als zwarte ook in een nationaal team kon komen (en dat Zuid-Afrika in elke sport de beste is ;)), de gelijke kansen en natuurlijk over Mandela. Die apartheid is wel een gek iets. Het klopt dat het niet meer echt zichtbaar is met bijvoorbeeld bordjes voor blanken, en dat iedereen in principe gelijke kansen heeft. Maar het is nog wel zichtbaar, zeker als je kijkt naar wie welke banen doen en wie er op straat lopen te bedelen. Ik denk dat nu het milieu waarin je geboren wordt grotendeels bepaald wat je kansen zullen zijn... Op de universiteit zie ik trouwens helemaal geen racisme. Op Robben eiland liet de gids ons natuurlijk ook nog Mandela's cel zien, die echt piepklein was! Al met al was het heel indrukwekkend. Op de terugweg heb ik een glimp opgevangen van de zeeleeuwen die lagen te luieren op de rotsen, en meerdere pinguïns die lagen te dobberen in het water. Ik heb nog gezocht naar dolfijnen, maar die lieten zich helaas niet zien.

  • 31 Augustus 2014 - 12:20

    Oma:

    Je verslag weer gelezen. Ik vind het erg leuk om je te volgen.
    Je was waarschijnlijk vergeten dat je ook nog moest blokken. Daar was je toch voor gekomen?
    Nu, vanmiddag gaan we naar het feestje van je moeder.
    We denken wel dat het weer gezellig word. Daar hebben we nooit over te klagen.
    Vera we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Als dat over Namibië gaat dan kan dat wel eens heeeeel lang worden.
    We wensen je alvast een heel fijne reis.
    Wij gaan morgen naar Ouddorp in een bungalow van kennissen. Hier blijven we een poosje.
    We krijgen wat beter weer dus de fietsen maar mee.
    Zo Vera, dat is het even weer. Liefs van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Van juli tot en met januari studeren en reizen in Zuid Afrika!

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 8654

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 19 Januari 2015

Stellenbosch!

Landen bezocht: